minj

SGA exkurze do Krušných hor - 1. den
(den konání 3.6. 2017)

exkurze
Exkurzi jsme začali výkladem o geologii Krušných hor u haldy Concordia poblíž Horní Blatné.

Již nějakým tím rokem jsem ve studentské podorganizaci celosvětové organizace SGA (Society for Geology Applied to Mineral Deposits) zvané SGA Prague Chapter. Za tu dobu tato organizace pořádala řadu událostí, které mě velice zajímaly, například přednášky s vědci ze zahraničních univerzit nebo tzv. field tripy, což v překladu znamená terénní výlety nebo také prostě exkurze. A jelikož se na přelomu roku 2016 / 2017 měnilo vedení a celkově složení důležitých pozic naší Chapter, tak jsem díky dlouhodobé účasti v této organizaci byl jmenován správcem našeho webu + mě náš nový SGA prezident, kamarád Bc. Honza Kulhánek poprosil, abych si vzal na starost konání každoroční jarní exkurze.
pyroluzit
První nalezené pyroluzity.

Vzorek pyroluzitu, který jsem si odvezl já. Velikost vzorku 52 mm.
   Původní plán jsem měl ten, že se bude jednat o exkurzi po nerudních i rudních surovinách Českého středohoří a jeho okolí, ale nakonec jsem se rozhodl pro něco jiného. Napadlo mě, že zatím jsme měli téměř všechny field tripy do Krušných hor zaměřené především na cín, wolfram a trochu na stříbro a fluorit. Proto jsem se rozhodl, že budu pořádat dvoudenní exkurzi s jedním dnem zaměřeným na ložiska rud železných, měděných, stříbrných a arzenových. Druhý den pak měl být zaměřený čistě na ložiska fluorit-barytová. Samozřejmě jsme nemohli navštívit všechna tato ložiska v Krušných horách, jelikož to bychom nezvládli ani za týden a tak jsem vybral ta nejzajímavější z nich. Plán se poté ještě mírně doladil a lokality se proházeli dle potřeby, ale celkové schéma zůstalo zachováno.

V sobotu jsme tedy vyráželi ve třech (Martin, Janko a já) členech SGA a po cestě jsme ještě v Ostrově přibrali Pavla. Poté už jsme zamířili do Horní Blatné, kde jsme se setkali s posádkou druhého vozu – Péťou, Dančou, Šárkou a Honzou, kteří vyráželi z Prahy. V osmi členech jsme tedy popojeli o kus dál na žilné pásmo kolem Bludné, kde celá exkurze začala. První lokalitou byly haldy Concordia a Žíla Marie Terezie s typickou Fe a Mn mineralizací tvořenou téměř jediným minerálem a to pyroluzitem. Celá exkurze začala výkladem geologie Krušných hor nad geologickou mapou a poté jsme se již věnovali ložisku a lokalitě samotné díky řadě řezů a mapek, které účastníci dostali v obrazové příloze.
halze
Martin zkouší vlézt do jedné z děr po kopáčích.

ametyst
 A tohoto fešáka jsem našel vypršeného z jílu u jedné z děr. Velikost vzorku 58 mm.
   Pyroluzit se nám podařilo nalézt v řadě ukázek, ale největší štěstí měl Martin, který objevil několik dutin s prizmatickými krystaly stříbrného čerstvého pyroluzitu. Mimo pyroluzit jsme našli také řadu ukázek krystalovaného drobného křemene, kterému osobně říkám jiskřivec díky velkému množství odraženého světla z množství krystalických ploch krystalků křemene. Po cca hodině strávené na této lokalitě jsme se přesunuli zpět k autům a vydali se přes Boží Dar (u kterého jsme viděli řadu sejpů po nejstarší etapě dolování místních rud) směrem na Mýtinku. Bohužel se ale v této oblasti konal cyklistický závod a tak jsme se k lokalitě nedostali a museli jsme se otočit.

Pokračovali jsme tedy v plánu a vydali se na velmi blízkou lokalitu Ametystová Halže. Toto pole starých důlních prací patřilo k ložisku Mědenec kolem kterého jsme celý zbytek dne pohybovali. Ve zdejších především povrchových důlních pracech byly těženy především rudy železné a to v podobě limonitu a pyritu. Na zdejší poměrně známé lokalitě ametystů jsme se zastavili a pokusili se najít nějakou tu mineralogicky zajímavou ukázku. Většina účastníků hledala paběrkováním a my s Martinem jsme i vlezli do jedné z děr a pokusili se o velmi decentní sběr. Výsledkem bylo pár nevýrazných drúzek až na jednu, kterou jsem našel já a kterou jsem si po umytí poté zařadil do sbírky.
sfingy
 Přesun na petrografickou lokalitu - Sfingy u Měděnce.

Jedna skupinová fotka :)
   Před naším odchodem z lokality jsme ještě hodili pár slov s místním sběratelem, který se byl podívat na tuto lokalitu a především na její příšerný stav způsobený různými „sběrateli“ podkopávajícími stromy, vytrhávající vzrostlá borůvčí apod. Pán mě poznal a velice si vychvaloval mou činnost na těchto stránkách, za což jsem byl velice rád. Taková slova mě vždy nadchnou pro další práci v psaní stránek. Poté jsme se již přesunuli k autům a vydali se na další dnešní lokalitu. Tou byla tentokrát petrologická lokalita, ale neméně zajímavá lokalita Sfingy u Mědníku. Tuto majestátní ukázku „okaté“ ortoruly s projevy mrazového zvětrávání jsme si nemohli nechat ujít. Krásný výhled do krajiny na vrcholky Doupovských hor se všem líbil.

Poté už exkurze vrcholila v podobě návštěvy asi neikoničtějšího ložiska železa, mědi a stříbra na české straně Krušných hor – Měděncem a návštěvou vrchu Mědník. Toto erozí vypreparované skarnové těleso těžené prokazatelně od 15. století je jedním z míst s největší koncentrací projevů důlní činnosti u nás. Dá se říci, že celý kopeček je rozfáraný štolami a rozbombardovaný pinkami, rýhami, odvaly apod. My jsme se nejdříve podívali na portál štoly Skalní jáma a poté jsme si v prostoru pod bývalým hotelem udělali konečně přednášku o místních ložiscích, historií města, historii důlní těžby a hodně jsme se zaměřili na poslední funkční důl, který na Měděnci fungoval – bývalý železný důl Měděnec.
medenec
Důl Měděnec - těžní jáma (vlevo) a skipová jáma (vpravo).

magnetit
 Vzorek masivního magnetitu ze štoly Země zaslíbená. Velikost vzorku 112 mm.
   Přednášku jsme zakončili výstupem k rotundě na vrcholu, odkud je krásný výhled do krajiny v úhlu 360°. Drobný pozdní oběd mi bodl a zde jsme se s pohledem do krajiny i ukázali a řekli spoustu dalších věcí. Blížila se pátá hodina odpolední a já jsem slíbil Pavlovi, že ho vezmu do Klášterce nad Ohří na festival, kde měl hrát. Nakonec jsme jeli všichni a když jsme vysadili Pavla, tak se na Honzově autě stal defekt. Rozbilo se mu stahování zadního okénka a tak nezbývalo nic jiného, než koupení pytle na odpadky a hromady izolepy, které dohromady posloužily jako provizorní okno.

Oprava však proběhla až na Měděnci u bývalého areálu místního dolu, který jsme si alespoň zpoza plotu prohlédli. V šest hodin jsme pak již byli domluveni na poslední dnešní lokalitě a tou byla štola Země zaslíbená na Mědníku. S bývalým místním horníkem (z dolu Měděnec, né z této štoly samozřejmě), jsme fárali do útrob kopce. Velmi poutavý výklad se všem líbil a přestože jsme většinu věcí již znali našlo se dost informací, které se nám velice hodili. Navíc jsme se podívali i mimo klasickou turistickou stezku a tak jsme se dostali i do míst, kam většina lidí nechodí, za což panu průvodci velmi vděčíme a děkujeme. Návštěvu této štoly můžeme vřele doporučit!
stola
 Ve štole Země zaslíbená.

Skupinová fotka před štolou je nutností. :)
   Když jsme kolem sedmé vylézali ze štoly, tak venku ale pršelo a né málo. Rychle jsme tedy vyběhli ze štoly, převlékli si co šlo, zaplatili prohlídku a vydali se již na Boží Dar. Zde jsme měli domluvené ubytování v terénní základně České geologické služby. Večer jsme ještě zašli do místní restaurace, kde jsme si po náročném dni plném zážitků naplnili žaludky výborným jídlem a skvělým výčepním Kozlem. Vzhledem k vyčerpání po náročném dni však následná afterpárty na geoboudě neměla moc dlouhého trvání a před půlnocí jsme již všichni spali, abychom byli připraveni na druhý den.

Další den exkurze zde.

FOTO = SGA exkurze - Krušné hory (3.6. - 4.6. 2017)