minj
Lokality

Naše exkurze

Exkurze do Krušných hor 3. ročník - 1/2 reportáže
(termín konání 18.6. - 20.6. 2020)

Téma: Ložiska (nejen) železných rud a fluorit-barytová ložiska Krušných hor.

exkurze
Exkurze začínala v pátek večer sérií přednášek.

Letos jsme již potřetí pořádali exkurzi po Krušných horách. Tato exkurze je jediná z naší nabídky, která je vícedenní a je zaměřena na dvě hlavní témata. Prvním tématem jsou především ložiska železných rud v centrálních Krušných horách a těmto lokalitám se věnujeme v sobotu. V neděli se pak věnujeme fluorit-barytovým ložiskům. Tuto exkurzi jsme letos nejspíše pořádali naposledy, jelikož stav mnoha exkurzních lokalit se v poslední době výrazně změnil. Druhým důvodem je to, že se nám pravidelně na exkurze přihlásí plný počet účastníků, avšak reálně z těchto přihlášených osob se poté exkurze zúčastní sotva třetina (platí pro všechny naše exkurze).
Sběr na lokalitě Concordia.

Žilka pyroluzitu v křemeni.
   Proto jsme se rozhodli, že příští rok již tuto exkurzi pořádat nebudeme. Letošního třetího ročníku se účastnilo celkem 13 osob a z toho 5 dětí. Počet byl v podstatě hraniční pro konání exkurze. Exkurze začínala již v pátek večer v 19:00, kdy jsme se s malým zpožděním sešli na terénní základně České geologické služby na Božím Daru. Zde jsme si udělali první 4 přednášky na témata: Základy deskové tektoniky, Vznik a vývoj českého masivu, Regionální geologie Krušných hor a Těžba rud na území Krušných hor. První tři přednášky jsem měl na starosti já a poslední prezentoval kolega Martin Pluhař.

Přednášky nám zabraly celý večer a ke konci jsme byli už celkem vyřízení. Tomu napomohl jak celý den strávený v práci, cesta, ale také úmorné vedro (které v Krušných horách naštěstí trochu polevilo). Přesto jsem byl celkem vyřízený, když jsem šel spát v půl dvanácté a věděl jsem, že ráno vstáváme v sedm, jelikož na osmou je odjezd od ubytování na první exkurzní lokalitu. Tou byla Horní Blatná, respektive halda dolu Concordia. V Horní Blatné jsme se ještě setkali se dvěma účastnicemi, které přijeli až dnes a společně jsme poté zamířili přímo na lokalitu. První povídání na lokalitě si vzal Martin a jelikož jsme již mnoho informací řekli o den dříve při přednáškách, tak již brzy následoval i vlastní sběr minerálů.
exkurze
Výklad o dolování nejen železných rud v dole na Měděnci, který jsme si udělali na vrcholu Mědníku.
Foto Václav Kabele.

Další lokalitou byla petrologická lokalita Sfingy u Měděnce.
   Místní halda je vděčnou lokalitou, na které se dají sbírat především pěkné pyroluzity (ruda manganu), ale i drobné krystaly křemene. Tyto dva minerály jsou rozhodně nejhojnější místní nálezy. Mezi exkurzní lokality máme toto místo zařazené díky tomu, že Horní Blatná byla jedním z míst, kde se již od středověku těžily železné rudy, ale také cín a nověji právě pyroluzit jakožto ruda manganu. Nálezy zde byly hojné, v podstatě stejně hojné jako výskyt místních dost agresivních komárů (až jsem se raději vrátil z kopce pro repelent, než se nechat sežrat). Po asi hodince jsme zamířili zpět k autům a vydali jsme se přesně na druhou stranu od Božího Daru než byla první lokalita.

Mimochodem na Božáku jsme se ale ještě museli na chvíli zastavit, jelikož jednomu účastníkovi exkurze se podařilo zabouchnout vchodové dveře u ubytování a samozřejmě jsme nikdo neměli u sebe klíče od vchodu. Naštěstí se nám tuto situaci podařilo celkem rychle vyřešit a mohli jsme tedy pokračovat v našem programu. Druhou dnešní lokalitou byl vrch Mědník u Měděnce. Zde jsme si udělali malé povídání o historii této lokality nedaleko vstupu do štoly Marie Pomocné. Poté jsme se malým stoupáním kolem vrchu dostávali až na jeho vrcholek až k místní rotundě. Při cestě jsme se zastavovali u různých zajímavých reliktů důlní činnosti.
exkurze
Lokalita Ametystová Halže je tvořena řadou novodobých pinek po těžbě železných rud.

Některé vzorky se dobře maskovaly v jílu ale jelikož nám přímo před návštěvou lokality silně pršelo, tak se ukázalo opravdu dost pěkných ukázek.
   Na samotném vrchu jsme si pak při pěkném výhledu na bývalý důl Měděnec pověděli něco o tomto velkém ložisku a také o dalších podobných ložiscích železných rud v okolí. Jelikož zde ve stínu rotundy a v mírném vánku bylo příjemně, tak jsme tu chvíli poseděli a dali si oběd. Poté jsme se ještě přesunuli k portálu štoly Země Zaslíbená, kde jsme si udělali společnou fotku, podívali jsme se na některé horniny u vstupu do štoly (jedná se o zajímavý petrologické okénko do místní regionální geologie) a následoval přesun na již třetí lokalitu. Tou byla nedaleká petrologická lokalita Sfingy či také Měděnecké sfingy.

Tato lokalita krásných okatých ortorul je zajímavá nejen z pohledu regionální geologie (krásně ukazuje metamorfózu variských granitů), ale je to také pěkné místo, kde se dá pozorovat mrazové zvětrávání a v neposlední řadě je tu také krásný výhled do krajiny. Na této lokalitě jsme ale zjistili, že se na nás žene celkem služný bouřkový mrak. Můj typ byl, že než dojedeme do Halže, tak bude pršet. A měl jsem pravdu, takže jsme pak čekali asi 10 minut na parkovišti v Horní Halži, než bouře přejde. Hned po bouřce jsme se již pěšky vydali na Ametystovou Halži.
exkurze
 Sběr na poslední lokalitě dnešního dne - "Hematitové" Mýtince.

Moment nálezu pěkného lebníčku hematitu, který se povedl Rudolfovi.
   Tato lokalita patří právě k těm, kde není úplně ideální v dnešní době sbírat minerály. Všichni účastníci dostali jasné instrukce, že nesmí nikde nic kopat a smí pouze sbírat ze sutě. Pouhým paběrkováním se však podařilo najít pěkné vzorky. Například Rudolfovi se podařil pěkný fialový ametyst a Olga zase v jílu narazila na velmi pěknou drúzu křemene až světlého ametystu. Ve sběru nám velmi pomohla právě bouřka silný déšť, který zvýraznil mnoho ostrých hran krystalů čouhajících z jílu a zeminy, takže pak už jen stačil ochodit s hlavou u země a nálezů bylo dost. Bylo jich dokonce tolik, že se nám ani nechtělo odcházet.

Poslední lokalitu jsme nakonec místo Kovářské zvolili stejně jako loni nedalekou „Hematitovou Mýtinku“. Přecijen první den jsme se měli věnovat ložiskům železných rud, což přesně tato lokalita splňuje. A této lokalitě jsme narazili na další sběratele, ale to samozřejmě nevadilo. Sbírali jsme tu asi 45 minut, jelikož jsem se bál, že se blíží další bouřka a auta byla celkem daleko. Přesto se podařila spousta nálezů hematitů (var. lebník), ale také nějaké ty pěkné křemeny. Nakonec jsme se stáhli zpět k autům a nakonec zpět na Boží Dar.
exkurze
Hematit - var. lebník ("Hematitová Mýtinka"). Velikost vzorku 75 mm.

A nakonec večer proběhla ještě klasická "mineralogická burza", kde jsme si především povyměňovali své přebytky.
   Večer jsme měli ještě 2,5 hodiny volno. Většina účastníků exkurze včetně nás si tak zašla na teplou večeři do místních restaurací a s Martinem a Kubou jsme ještě využili poslední půlhodinku času a zašli jsme si také na místní rašeliniště, kde jsou také vidět zbytky po bývalém rýžování kasiteritu. Večer náš čekaly další dvě výživné přednášky. První začal Martin se svou přednáškou o těžbě fluoritu a barytu na území Čech, samozřejmě s velkým zaměřením na lokality, které nás čekali následující den. Já jsem poté odprezentoval poměrně zdlouhavou přednášku o minerálech vulkanitů Českého středohoří, kterou si účastníci exkurze letos odhlasovali jako volitelnou přednášku ze tří témat.

Další den exkurze zde.

FOTO = Naše exkurze - Exkurze do Krušných hor "Ložiska (nejen) železných rud a fluorit-barytová ložiska Krušných hor" 3. ročník

exkurze
Skupinová fotografie účastníků exkurze u portálu štoly Země Zaslíbená na Mědníku.