|
Články: Jak se obnovuje školní geologická sbírka?
zveřejněno 25.3. 2021
Je to už rok, kdy jsem byl na pohovoru o práci učitele geologie na
jednom gymnáziu nedaleko Prahy. Den si pamatuji přesně, jelikož přesně
toho dne byli studenti poprvé posláni domů kvůli covidu (10.3. 2020),
takže jsem se divil, když jsem přišel do školy kolem druhé hodiny
odpolední a nikde ani noha. O uzavření škol jsem se totiž dozvěděl až o
pár minut později v ředitelně. Tak či onak mi tedy byla nabídnuta práce
učitele geologie na úrovni středoškolské látky, a to celoroční kurz
hned pro dvě třídy zároveň (cca 50 žáků). Nabídka vypadala dobře a
říkal jsem si, že to bude zajímavá nová zkušenost. Proto jsem tedy na
nabídku kývnul a velmi mě potěšilo, když mi bylo oznámeno, že ve škole
je také rozsáhlá sbírka minerálů a zkamenělin. Říkal jsem si, že je to
fajn a studenti uvidí probírané vzorky naživo. Když mi pak v srpnu,
týden před začátkem výuky, byl představen kabinet a především místní
sbírka, tak jsem se nestačil divit. Bohužel – v negativním slova
smyslu.
Vzorky byly bez ladu a skladu naházeny různě přes sebe ve třech
skříních a od budoucí kolegyně jsem se dozvěděl, že sbírka nebyla
využívána posledních několik let. Vrstva prachu tomu odpovídala. Nějaké
vzorky byly poté ještě vystaveny v učebně chemie, bohužel v
neuzamčených skříních, a tak část vzorků chyběla (především estetické
ukázky). Hlavní část sbírky však podle mého názoru nezmizela v kapsách
studentů, ale v soukromých sbírkách sběratelů. V 90. letech bylo běžné,
že se školní sbírky rozkrádali ve velkém a zde se nemohlo stát nic
jiného. Sbírka byla totiž původně umístěna v jedné skříni ve dřevěných
zásuvkách/šuplatech. Z celkem 18 šuplat plných vzorků zbylo pouze 7
těchto šuplat, navíc řádně probraných. Studenti jistě nebrali celá
šuplata se vzorky… Navíc bylo jasné, že ve sbírce byly velmi pěkné a
sbírkově významné vzorky. Ten, kdo sbírku ve velkém rozkradl, si totiž
nelámal hlavu s tím, aby vzal i cedulky, takže zde zůstaly například
ručně psané cedulky od Dr. Karla Tučka (např. Proustit – Příbram,
Cerusit – Příbram, Beryl - Písek apod). Řekl jsem si ale, že sbírku
musím dát opět dokupy, a že na to mám cca měsíc. Výuková témata jsem si
totiž rozložil tak, že první měsíc jsem se studenty probíral vznik
života a vesmíru a poté Zemi jako vesmírné těleso. Proto jsem měl
přesně měsíc na přípravu sbírky, než bych se při výuce dostal k
mineralogii, následně k petrologii, paleontologii a nakonec k ložiskové
geologii. To jsem ještě nevěděl, že školy se začátkem října opět
uzavřou a že kompletace sbírky mi bude trvat kolem 200 hodin čistého
času. |
První
fází bylo roztřízení vzorků podle
vhodných skupin. Řazení probáhalo postupně podle
toho, jak se podařilo shánět nové vzorky.
|
|
Zde například ukázky síranů a zeolitů.
|
|
Křemičitany
tvoří velkou část sbírky minerálů. Proto
byly roztřízené podle podskupin do několika přepravek.
|
Nejprve jsem všechny vzorky
vytahal ze skříní a rozložil. Následně jsem si
připravil přepravky, kam jsem naskládal vybrané
použitelné vzorky. Každá bedna dostala cedulku,
například „Minerály – křemičitany“ či
„Vulkanické horniny“. Vzorky, které nebyly
použitelné, například z toho důvodu, že se jednalo o
dlažební kostky, křídy, hromady křemenných valounů
apod., jsem přesunul do krabice „Skartace“.
Vybraných vzorků nebylo mnoho – celkem se jednalo o 185
vzorků minerálů, 117 vzorků hornin a 81 vzorků zkamenělin.
Všechny vzorky jsem následně dle možností musel
očistit, jelikož byly letitým používáním
pěkně „ohmatané“, některé bohužel také
slušně pomlácené. Většinu práce tak
zastal kbelík plný teplé vody se saponátem,
kartáč a hodiny máchání ve vodě.
Některým vzorkům pomohla lázeň ve slabé kyselině
šťavelové (a následná neutralizace) a
některé vzorky se vzhledem k jejich povaze (například
hality či zkameněliny z uhelných slojí) daly pouze
oprášit štětečkem. Následně jsem si
vytvořil seznamy druhů minerálů, hornin a zkamenělin,
kterými jsem chtěl sbírku osadit. Bohužel vzorky z
původní sbírky neobsadili ani polovinu těchto druhů a
kvalita některých z nich byla také velmi malá.
Proto jsem následně ve třech pokusech oslovil sběratele na
Facebookových skupinách s žádostí o pomoc
při kompletaci školní sbírky, tedy s hmotnou
pomocí ve formě darování chybějících
vzorků.
Musím říct, že jsem si od těchto
žádostí moc nesliboval, ale výsledek předčil
má očekávání. Ozvalo se celkem 29
sběratelů, kteří významně sbírku
rozšířili. Od sběratelů, případně několika
vědeckých pracovníků, se podařilo vybrat
neuvěřitelných 491 vzorků, tedy ještě větší
množství, než se podařilo využít z původní
sbírky. Ze svých přebytků jsem sám věnoval
nemalé množství vzorků a sbírku navíc budu
i do budoucna rozšiřovat. Největší a
nejhorší práce byla s psaním cedulek a
následným sepsáním kompletní
elektronické evidence. Na cedulkách je vždy uvedeno
evidenční číslo (nalepené také přímo
na vzorcích), název druhu/ů (u minerálů
také chemické vzorce), lokalita a poznámka (v
poznámce je uvedeno zda-li se jedná o vzorek z
původní sbírky či o vzorek darovaný – v tom
případě je zde jméno dárce). U zkamenělin pak
nesmí chybět kolonka se stářím vzorku (např.
spodní jura), u hornin horninový typ (např. plutonit) a u
ložiskových vzorků také ložiskový typ (např.
kaustobiolit). Každý vzorek pak má buď kartonovou
krabičku (ty pomáhali skládat přímo studenti v
jediný den prezenční výuky před Vánoci
2020) či jsou připevněné na tmelu v čiré plastové
uzavřené krabičce (to jsou vzorky u kterých hrozí
destrukce ohmatem – např. uhelné zkameněliny, či se
jedná o toxické či radioaktivní minerály
– např. arsen, uraninit). Všechny vzorky jsou poté
roztřízené do kartonových či původních
dřevěných krabic. Každá krabice má na sobě
nadepsáno, které typy vzorků obsahuje a na několika
místech uvedené číslo krabice. Všechny
vnitřky krabic mají přesně vyznačená místa s
inventárními čísly vzorků, takže již nikdy nedojde
k pomíchání vzorků (a pokud dojde, tak se mohou
snadno při inventuře sbírky dát zpět na své
místo). Celá sbírka byla následně
umístěna do uzamykatelných skříní, od
kterých jsou pouze dva klíče (jeden má učitel
geologie a druhý je v ředitelně). Dále bylo ustanoveno,
že každý rok dojde před započetím dalšího
školního roku k úplně inventuře sbírky.
Tím by se do budoucna mělo zajistit, že sbírka již nebude
rozkradena. Některé sbírkové či
zajímavé kusy budou v budoucnu vystaveny ve
školních prostorách v prosklených
vitrínách, aby je mohli obdivovat všichni studenti. |
Přepravka pouze se zástupci slíd. |
|
Každý
vzorek se musel umýt, vypsala se k němu cedulka, byl zanesen do
databáze a dostal své evidenční číslo. |
|
Pohled
na vzorky sedimentárních hornin, které
čekají na uschnutí. Po dobuz schnutí vzorků byly
připraveny cedulky ke každému vzorku. |
Náhled do evidence vzorků. V tomto případě evidence přizpůsobená potřebám
zpracování horninových vzorků.
|
Bylo to opravdu hodně práce a
pevně věřím, že sbírka takto vydrží dlouhá
léta. Samozřejmě část druhů všech kategorií
stále chybí, takže se je časem budu snažit postupně
doplnit. Jediné, v co mohu nyní doufat je, aby se
studenti mohli brzy vrátit do školy a dané vzorky
tedy mohli být využity k výuce. Na závěr uvedu, že
sbírka je opravdu rozsáhlá, ale studentům nebudou
prezentovány všechny vzorky – při běžné
výuce uvidí přibližně třetinu až polovinu vzorků.
Některé vzácnější druhy budou
ukazovány pouze v zájmu geologického kroužku,
který by měl na gymnáziu vzniknout pro studenty s
hlubším zájmem o tento obor a
případné další studium na vysoké
škole.
Sbírka v číslech:
Mineralogické a ložiskové vzorky 484 (299)
Horninové vzorky, meteority, tektity 209 (92)
Vzorky zkamenělin
181 (100)
Dočasně zapůjčené vzorky 34
Poznámka: První číslo označuje celkový
počet dané kategorie, číslo v závorce značí počet
vzorků darovaných sběrately. Čísla udávají počet
evidenčních čísel, tedy né reálný
počet vzorků, jelikož pod některými evidenčními
čísly je vedeno více vzorků stejného
materiálu ze stejné lokality.
|
Z
původní sbírky se podařilo využít některé
vzorky, například tento kaolín včetně původní
krabičky. |
|
Od spousty vzorků původní sbírky zbyly pouze cedulky... |
|
Připravený
vypsaný arch s novými cedulkami. P.S. Chybka v
názvu Odontochile hausmanni byla opravena. ;-) |
Nakonec bych chtěl ještě
jednou velice poděkovat soukromým sběratelům a několika
vědeckým pracovníkům, kteří sbírku
obohatili svými darovanými vzorky, aby byla výuka
geologie o mnoho kvalitnější a především
zábavnější. Číslo v závorce označuje
množství darovaných vzorků resp. evidenčních
čísel.
Jsou jimi:
Jan Loun (43), Jiří Sailer (34), Karel Struhala (26), Peter
Agricola (19), Muzeum minerálů Velhartice (17), Vladimír
Vavruška (16), Petr Zelený (14), Ladislav Dlouhý (14), Tomáš
Sedláček (13), Pavel Dvorský (12), Anonym (12), Jakub
Kristek (11), Štěpán Rak (10), Martin Kadla (7), Petr Burian (5), Radek
Hrabčák (5), Jiří Sitter (2), Zuzana Rošková (2), Vladislav Rapprich (2),
Pavel Kollár (1), Tomáš Štefan (1), David
Ševčík (1), Darina Hrdličková (1), Jakub
Vácha (1), Vlastimil Adam (1), Petr Třebín (1), Jan
Čermák (1), David Ševčík (1), Lenka Halvasová (1). Sám jsem
daroval celkem 217 vzorků (zatím). |
Úplně na závěr
uvádím tabulku druhů, které stále
chybí. Pokud byste některý z druhů měli a chtěli byste
jej darovat, pak mi stačí napsat email na mysli.warp@seznam.cz
a domluvíme se (jedná se o darování vzorků
a nemohu Vám za ně nic dát, kromě příslibu, že
Vaše jméno bude na cedulce u daného vzorku/ů).
Tabulka bude průběžně aktualizována (poslední aktualizace 12/2023). Červeně druhy které úplně chybí, modře druhy které jsou zastoupeny v jediné (a často málo kvalitní) ukázce.
Minerály:
Citrín (pravý), Topaz, Grosulár (klasický – né hesonit), Uvarovit, Spessartin, Uvit, Dravit, Enstatit, Jadeit, Whewellit
Horniny:
Arkóza, Dolomit, Laterit, Ryolit, Dacit, Dolerit, Dunit, Kimberlit, Karbonatit, Metabazalt, Serpentinit, Migmatit, Rohovec, Skarn, Jantar, Meteorit (železokamenný), tektity (libyjské sklo, indočínit, Darwin glass), suevit
Zkameněliny:
Krytolebci a další paleozoická fauna (obojživelníci), Walchia, Sphenophyllum sp., Inoceramus sp., Amoniti (české), loděnky, jurské či triaské zkameněliny, rejnočí zuby, Mechovky, části ryb či žab, ráčci, kenozoicční savci
|
Další fotografie z postupného budování sbírky:
Zkameněliny
se zpracovávaly až v průběhu ledna a února po kompletaci
mineralogické a horninové části sbírky. |
|
Zástupci terciérní flóry před zpracováním. |
|
Vzorky terciérní flóry mají konečně hotové cedulky. |
|
|
|
|
|
Pravidelná
týdenní zásoba nových vzorků - v tomto
případě minerály z mých přebytků. |
|
Parádní
vzorky hornin posílal kamarád Karel Struhala. Bylo mi až
líto vzorky přemisťovat do nových krabiček... |
|
Studenti
mi pomohli se skládáním krabiček a krabic pro
uložení nové sbírky. Využili jsme tak jedinou
hodinu prezenční výuky, která byla kvůli covidu
možná a to před Vánoci. |
|
|
|
|
|
V
některých bednách jsou stále volná
místa, která jsou vyhrazena pro doplnění
stále chybějících druhů jako v případě
těchto felsických vulkanických hornin. |
|
Pro
silně felsické vulkanity je stále ještě několik
volných míst. Ty budou snad časem doplněny. |
|
V
podstatě připravené vzorky zkamenělin z období kambrium +
ordovik. Zbývá už je kompletace do úložných
krabic. |
|
|
|
|
|
Zkompletované vzorky zkamenělin z obdoví ordovik - silur. |
|
Zkompletované
vzorky pevných kaustobiolitů, které budou složit pro
výuku základů ložiskové geologie. |
|
Zkompletované vzorky různých materiálů (především kovů), které budou složit pro výuku základů ložiskové geologie. |
Za kvalitu fotek se omlouvám - bohužel byly
vytvářeny za pochodu pouze mobilem. Časem budou doplěnny také fotky
výsledné sbírky, které zatím nemohly být vytvořeny z důvodu uzavření
školy během omezení pohybu osob od 1. března 2021. |
|