minj
Lokality


Články:  Jak se obnovuje školní geologická sbírka?

zveřejněno 25.3. 2021



   Je to už rok, kdy jsem byl na pohovoru o práci učitele geologie na jednom gymnáziu nedaleko Prahy. Den si pamatuji přesně, jelikož přesně toho dne byli studenti poprvé posláni domů kvůli covidu (10.3. 2020), takže jsem se divil, když jsem přišel do školy kolem druhé hodiny odpolední a nikde ani noha. O uzavření škol jsem se totiž dozvěděl až o pár minut později v ředitelně. Tak či onak mi tedy byla nabídnuta práce učitele geologie na úrovni středoškolské látky, a to celoroční kurz hned pro dvě třídy zároveň (cca 50 žáků). Nabídka vypadala dobře a říkal jsem si, že to bude zajímavá nová zkušenost. Proto jsem tedy na nabídku kývnul a velmi mě potěšilo, když mi bylo oznámeno, že ve škole je také rozsáhlá sbírka minerálů a zkamenělin. Říkal jsem si, že je to fajn a studenti uvidí probírané vzorky naživo. Když mi pak v srpnu, týden před začátkem výuky, byl představen kabinet a především místní sbírka, tak jsem se nestačil divit. Bohužel – v negativním slova smyslu.

  Vzorky byly bez ladu a skladu naházeny různě přes sebe ve třech skříních a od budoucí kolegyně jsem se dozvěděl, že sbírka nebyla využívána posledních několik let. Vrstva prachu tomu odpovídala. Nějaké vzorky byly poté ještě vystaveny v učebně chemie, bohužel v neuzamčených skříních, a tak část vzorků chyběla (především estetické ukázky). Hlavní část sbírky však podle mého názoru nezmizela v kapsách studentů, ale v soukromých sbírkách sběratelů. V 90. letech bylo běžné, že se školní sbírky rozkrádali ve velkém a zde se nemohlo stát nic jiného. Sbírka byla totiž původně umístěna v jedné skříni ve dřevěných zásuvkách/šuplatech. Z celkem 18 šuplat plných vzorků zbylo pouze 7 těchto šuplat, navíc řádně probraných. Studenti jistě nebrali celá šuplata se vzorky… Navíc bylo jasné, že ve sbírce byly velmi pěkné a sbírkově významné vzorky. Ten, kdo sbírku ve velkém rozkradl, si totiž nelámal hlavu s tím, aby vzal i cedulky, takže zde zůstaly například ručně psané cedulky od Dr. Karla Tučka (např. Proustit – Příbram, Cerusit – Příbram, Beryl - Písek apod). Řekl jsem si ale, že sbírku musím dát opět dokupy, a že na to mám cca měsíc. Výuková témata jsem si totiž rozložil tak, že první měsíc jsem se studenty probíral vznik života a vesmíru a poté Zemi jako vesmírné těleso. Proto jsem měl přesně měsíc na přípravu sbírky, než bych se při výuce dostal k mineralogii, následně k petrologii, paleontologii a nakonec k ložiskové geologii. To jsem ještě nevěděl, že školy se začátkem října opět uzavřou a že kompletace sbírky mi bude trvat kolem 200 hodin čistého času.


sulfidy
První fází bylo roztřízení vzorků podle vhodných skupin. Řazení probáhalo postupně podle toho, jak se podařilo shánět nové vzorky.
ruzne
Zde například ukázky síranů a zeolitů.
kremicitany
Křemičitany tvoří velkou část sbírky minerálů. Proto byly roztřízené podle podskupin do několika přepravek.


   Nejprve jsem všechny vzorky vytahal ze skříní a rozložil. Následně jsem si připravil přepravky, kam jsem naskládal vybrané použitelné vzorky. Každá bedna dostala cedulku, například „Minerály – křemičitany“ či „Vulkanické horniny“. Vzorky, které nebyly použitelné, například z toho důvodu, že se jednalo o dlažební kostky, křídy, hromady křemenných valounů apod., jsem přesunul do krabice „Skartace“. Vybraných vzorků nebylo mnoho – celkem se jednalo o 185 vzorků minerálů, 117 vzorků hornin a 81 vzorků zkamenělin. Všechny vzorky jsem následně dle možností musel očistit, jelikož byly letitým používáním pěkně „ohmatané“, některé bohužel také slušně pomlácené. Většinu práce tak zastal kbelík plný teplé vody se saponátem, kartáč a hodiny máchání ve vodě. Některým vzorkům pomohla lázeň ve slabé kyselině šťavelové (a následná neutralizace) a některé vzorky se vzhledem k jejich povaze (například hality či zkameněliny z uhelných slojí) daly pouze oprášit štětečkem. Následně jsem si vytvořil seznamy druhů minerálů, hornin a zkamenělin, kterými jsem chtěl sbírku osadit. Bohužel vzorky z původní sbírky neobsadili ani polovinu těchto druhů a kvalita některých z nich byla také velmi malá. Proto jsem následně ve třech pokusech oslovil sběratele na Facebookových skupinách s žádostí o pomoc při kompletaci školní sbírky, tedy s hmotnou pomocí ve formě darování chybějících vzorků.

   Musím říct, že jsem si od těchto žádostí moc nesliboval, ale výsledek předčil má očekávání. Ozvalo se celkem 29 sběratelů, kteří významně sbírku rozšířili. Od sběratelů, případně několika vědeckých pracovníků, se podařilo vybrat neuvěřitelných 491 vzorků, tedy ještě větší množství, než se podařilo využít z původní sbírky. Ze svých přebytků jsem sám věnoval nemalé množství vzorků a sbírku navíc budu i do budoucna rozšiřovat. Největší a nejhorší práce byla s psaním cedulek a následným sepsáním kompletní elektronické evidence. Na cedulkách je vždy uvedeno evidenční číslo (nalepené také přímo na vzorcích), název druhu/ů (u minerálů také chemické vzorce), lokalita a poznámka (v poznámce je uvedeno zda-li se jedná o vzorek z původní sbírky či o vzorek darovaný – v tom případě je zde jméno dárce). U zkamenělin pak nesmí chybět kolonka se stářím vzorku (např. spodní jura), u hornin horninový typ (např. plutonit) a u ložiskových vzorků také ložiskový typ (např. kaustobiolit). Každý vzorek pak má buď kartonovou krabičku (ty pomáhali skládat přímo studenti v jediný den prezenční výuky před Vánoci 2020) či jsou připevněné na tmelu v čiré plastové uzavřené krabičce (to jsou vzorky u kterých hrozí destrukce ohmatem – např. uhelné zkameněliny, či se jedná o toxické či radioaktivní minerály – např. arsen, uraninit). Všechny vzorky jsou poté roztřízené do kartonových či původních dřevěných krabic. Každá krabice má na sobě nadepsáno, které typy vzorků obsahuje a na několika místech uvedené číslo krabice. Všechny vnitřky krabic mají přesně vyznačená místa s inventárními čísly vzorků, takže již nikdy nedojde k pomíchání vzorků (a pokud dojde, tak se mohou snadno při inventuře sbírky dát zpět na své místo). Celá sbírka byla následně umístěna do uzamykatelných skříní, od kterých jsou pouze dva klíče (jeden má učitel geologie a druhý je v ředitelně). Dále bylo ustanoveno, že každý rok dojde před započetím dalšího školního roku k úplně inventuře sbírky. Tím by se do budoucna mělo zajistit, že sbírka již nebude rozkradena. Některé sbírkové či zajímavé kusy budou v budoucnu vystaveny ve školních prostorách v prosklených vitrínách, aby je mohli obdivovat všichni studenti.


slidy
Přepravka pouze se zástupci slíd.
prace
Každý vzorek se musel umýt, vypsala se k němu cedulka, byl zanesen do databáze a dostal své evidenční číslo.
sedimenty
Pohled na vzorky sedimentárních hornin, které čekají na uschnutí. Po dobuz schnutí vzorků byly připraveny cedulky ke každému vzorku.


evidence
Náhled do evidence vzorků. V tomto případě evidence přizpůsobená potřebám
zpracování horninových vzorků.


   Bylo to opravdu hodně práce a pevně věřím, že sbírka takto vydrží dlouhá léta. Samozřejmě část druhů všech kategorií stále chybí, takže se je časem budu snažit postupně doplnit. Jediné, v co mohu nyní doufat je, aby se studenti mohli brzy vrátit do školy a dané vzorky tedy mohli být využity k výuce. Na závěr uvedu, že sbírka je opravdu rozsáhlá, ale studentům nebudou prezentovány všechny vzorky – při běžné výuce uvidí přibližně třetinu až polovinu vzorků. Některé vzácnější druhy budou ukazovány pouze v zájmu geologického kroužku, který by měl na gymnáziu vzniknout pro studenty s hlubším zájmem o tento obor a případné další studium na vysoké škole.

Sbírka v číslech:

Mineralogické a ložiskové vzorky              484 (299)
Horninové vzorky, meteority, tektity          209 (92)
Vzorky zkamenělin                                    181 (100)
Dočasně zapůjčené vzorky                        34

Poznámka: První číslo označuje celkový počet dané kategorie, číslo v závorce značí počet vzorků darovaných sběrately. Čísla udávají počet evidenčních čísel, tedy né reálný počet vzorků, jelikož pod některými evidenčními čísly je vedeno více vzorků stejného materiálu ze stejné lokality.


kaolin
Z původní sbírky se podařilo využít některé vzorky, například tento kaolín včetně původní krabičky.
krabicka
Od spousty vzorků původní sbírky zbyly pouze cedulky...
cedulky
Připravený vypsaný arch s novými cedulkami. P.S. Chybka v názvu Odontochile hausmanni byla opravena. ;-)


   Nakonec bych chtěl ještě jednou velice poděkovat soukromým sběratelům a několika vědeckým pracovníkům, kteří sbírku obohatili svými darovanými vzorky, aby byla výuka geologie o mnoho kvalitnější a především zábavnější. Číslo v závorce označuje množství darovaných vzorků resp. evidenčních čísel.

Jsou jimi:

Jan Loun (43), Jiří Sailer (34), Karel Struhala (26), Peter Agricola (19), Muzeum minerálů Velhartice (17), Vladimír Vavruška (16), Petr Zelený (14), Ladislav Dlouhý (14), Tomáš Sedláček (13), Pavel Dvorský (12), Anonym (12), Jakub Kristek (11), Štěpán Rak (10), Martin Kadla (7), Petr Burian (5), Radek Hrabčák (5), Jiří Sitter (2), Zuzana Rošková (2), Vladislav Rapprich (2), Pavel Kollár (1), Tomáš Štefan (1), David Ševčík (1), Darina Hrdličková (1), Jakub Vácha (1), Vlastimil Adam (1), Petr Třebín (1), Jan Čermák (1), David Ševčík (1), Lenka Halvasová (1). Sám jsem daroval celkem 217 vzorků (zatím).


   Úplně na závěr uvádím tabulku druhů, které stále chybí. Pokud byste některý z druhů měli a chtěli byste jej darovat, pak mi stačí napsat email na mysli.warp@seznam.cz a domluvíme se (jedná se o darování vzorků a nemohu Vám za ně nic dát, kromě příslibu, že Vaše jméno bude na cedulce u daného vzorku/ů). Tabulka bude průběžně aktualizována (poslední aktualizace 12/2023). Červeně druhy které úplně chybí, modře druhy které jsou zastoupeny v jediné (a často málo kvalitní) ukázce.


Minerály:

Citrín (pravý)Topaz, Grosulár (klasický – né hesonit), Uvarovit, Spessartin, Uvit, Dravit, Enstatit, JadeitWhewellit

Horniny:

Arkóza, Dolomit, Laterit, RyolitDacit, DoleritDunit, Kimberlit, Karbonatit, Metabazalt, Serpentinit, Migmatit, Rohovec, Skarn, Jantar, Meteorit (železokamenný), tektity (libyjské sklo, indočínit, Darwin glass), suevit

Zkameněliny:

Krytolebci a další paleozoická fauna (obojživelníci), Walchia, Sphenophyllum sp., Inoceramus sp., Amoniti (české), loděnky, jurské či triaské zkameněliny, rejnočí zuby, Mechovky, části ryb či žab, ráčci, kenozoicční savci


Další fotografie z postupného budování sbírky:


zkameneliny
Zkameněliny se zpracovávaly až v průběhu ledna a února po kompletaci mineralogické a horninové části sbírky.
zkameneliny
Zástupci terciérní flóry před zpracováním.
tercier
Vzorky terciérní flóry mají konečně hotové cedulky.
novinky
Pravidelná týdenní zásoba nových vzorků - v tomto případě minerály z mých přebytků.
novinky
Parádní vzorky hornin posílal kamarád Karel Struhala. Bylo mi až líto vzorky přemisťovat do nových krabiček...
studenti
Studenti mi pomohli se skládáním krabiček a krabic pro uložení nové sbírky. Využili jsme tak jedinou hodinu prezenční výuky, která byla kvůli covidu možná a to před Vánoci.
vulkanity
V některých bednách jsou stále volná místa, která jsou vyhrazena pro doplnění stále chybějících druhů jako v případě těchto felsických vulkanických hornin.
vulkanity
Pro silně felsické vulkanity je stále ještě několik volných míst. Ty budou snad časem doplněny.
paleozoikum
V podstatě připravené vzorky zkamenělin z období kambrium + ordovik. Zbývá už je kompletace do úložných krabic.
paleozoikum
Zkompletované vzorky zkamenělin z obdoví ordovik -  silur.
kaustobiolity
Zkompletované vzorky pevných kaustobiolitů, které budou složit pro výuku základů ložiskové geologie.
materialy
Zkompletované vzorky různých materiálů (především kovů), které budou složit pro výuku základů ložiskové geologie. 


   Za kvalitu fotek se omlouvám - bohužel byly vytvářeny za pochodu pouze mobilem. Časem budou doplěnny také fotky výsledné sbírky, které zatím nemohly být vytvořeny z důvodu uzavření školy během omezení pohybu osob od 1. března 2021.





Jakub Mysliveček ©